Leeuwarder
Courant, 15 november 2004. Zevenster ontwerpt bank Manuel Fetter
Nynke
Zevenster zal het ontwerp maken van het monument voor Manuel Ramon
Fetter. Het kunstwerk komt in de loop van volgend jaar op de Brol.
Het wordt een bankje van Indiaas graniet, met middenin een zuil, waarop
Fetters naam en favoriete uitspraak komt te staan: Het komt wel goud."
Ook zal er waarschijnlijk een libelle in de zuil worden verwerkt.
Tijdens de begrafenis van Fetter landde het sierlijke insect op de
kist. Het monument komt er op verzoek van de nabestaanden van de 32-jarige
Leeuwarder, die eind september in de Grote Hoogstraat met veertien
messteken zomaar werd gedood.
Volkskrant,
15 november 2004, Een kind verliezen
Boekbespreking: Toby Litt over de effecten van een traumatische gebeurtenis
Een paar jaar geleden werden we opgeschrikt door het bericht
over de teloorgang van een gezin waarvan een van de kinderen was overleden.
Dit verlies had op de ouders een dermate traumatiserend effect, dat
ze ook hun overige drie kinderen van het leven beroofden om uiteindelijk
een (mislukte) zelfmoordpoging te ondernemen.
H et is een extreem voorbeeld van hoe een verlies tot irrationeel
handelen kan leiden. Toby Litt behandelt in zijn nieuwe roman, Ghost
Story, hetzelfde thema, zij het op een veel kleinschaliger, ingetogener
niveau.
In het eerste hoofdstuk van de roman wordt een jong stel, waarvan
de vrouw zwanger is, door een makelaar rondgeleid in een huis in een
niet nader gespecificeerd kuststadje. Het pand is nogal verwaarloosd
omdat het jarenlang gekraakt is geweest door een groepje drugsverslaafden,
maar het stel - Paddy en Agatha - is vol goede moed om er wat van
te maken.
Dan komen de bouwvakkers: in één lange zin beschrijft
Litt - met humor en enig stilistisch vertoon - hoe het huis gereed
wordt gemaakt voor zijn nieuwe bewoners. Als die nieuwe bewoners vervolgens
hun intrek nemen, blijkt Agatha niet langer zwanger, en is er evenmin
sprake van een pasgeboren baby.
Sterker: Max, het oudste kind van het stel, is niet met zijn ouders
meegekomen maar blijkt tijdelijk in te wonen bij Agatha's moeder.
De wijze waarop dit de lezer duidelijk wordt, is tevens een eerste
indicatie van wat er in het verschiet ligt. Agatha komt thuis, waarop
Paddy vraagt: 'Hoe was het met hem?'
'Dank je.' 'Ik bedoelde: hoe is het met jou, corrigeerde Paddy zichzelf
te laat.' 'Nee, dat bedoelde je niet.'
Het is duidelijk: Agatha is overgevoe lig. Eén bladzijde verderop
volgt een nieuw indicatie, als Agatha Paddy bezweert vooral niet de
spin die hij in het huis heeft ontdekt dood te maken. Dat brengt immers
ongeluk. 'Ik wist niet dat je bijgelovig was.' 'Dat ben ik ook niet.'.........
Toby Litt: Ghost Story.
Hamish Hamtlton, import Penguin Benelux; 226 (+ 59) pagina's; 30,40
(geb.), 14,50 (paperback).
ISBN 0 241 14278 4. De Nederlandse vertaling verschijnt volgend jaar
bij Anthos.
Volkskrant,
19 november 2004. Frans hield van boeken (boekbespreking)
Ed Schilders: De een leest hem bij voorkeur tijdens het ontbijt,
de ander slaat hem eigenlijk liever over maar werpt er toch een vluchtige
blik op: de pagina met de overlijdensadvertenties in hel dagblad,
tegenwoordig meestal 'Familieberiehten' genoemd, of'Familie en relaties'.
Puck Kooij behoort tot de eerste categorie. Haar dag begint met een
flinke dosis doden. In het eerste hoofdstuk van Heden gij, morgen
ik geeft ze haar nieuwsgierigheid onomwonden toe. Zijn er bekenden
bij? Waaraan zijn ze overleden, of hoe zijn ze gedood? Op welke leeftijd?
Maar ze schrijft ook: 'Deze rubriek herinnert mij (. . .) onbarmhartig
aan mijn eigen sterfelijkheid.'
lieden gij, morgen ik mogen we dus een onbarmhartige verzameling noemen.
Het proza van 'Het eerste wat me te binnen schiet als ik aan hem of
haar denk...': Na een langdurige ziekte is kwaad overleden. . . Zijn
laatste cryptogram is opgelost. . . Frans hield van boeken.
Heden gij, morgen ik is vooral een gevoelsmatige analyse van de rouwadvertentie
vanaf circa 1990.......
Puck Kooij: Heden gij, morgen ik - Gedenken in proza & poëzie.
Thomas Rap; 15,50.
|
Bezoek
de internetsite van:
|