Het
Uitvaartwezen, vakblad voor uitvaartprofessionals, nr. 5, juni 2004.
In
het tijdschrift o.a. de rubrieken: Varia, Wet
en Recht, Portret, Erfenis onzer voorouders, Varia,
Vereniging-nieuws van de NUVU, Agenda
en
een aantal artikelen waaronder:
NUM
Yvette Polman: Terwijl de Mederlandse Cultuursector steen en been
klaagt over beperkte subsidies en financiële tekorten, wordt
in Amsterdam hard gewerkt aan de totstandkoming van een nieuw museum,
een uitvaartmuseum.
A! veertig jaar bïijkt een dergelijk museum onderwerp van gesprek.
Het lange wachten wordt eindelijk beloond.
Interview Bram Vermeulen
Het door hem geschreven lied De Steen wordt regelmatig bij afscheidsplechtigheden
gedraaid of - zoals bij de uitvaartplechtigheid van Johan Stekelenburg
- live uitgevoerd. Zijn teksten worden regelmatig gebruikt in rouwaankondigingen
en zijn visie ten aanzien van reïncarnatie steekt hij niet onder
stoelen of banken. Aanleiding genoeg om met Bram Vermeulen te praten
over de dood.
Verschillende
kranten, 8 juni 2004. Echtheid lijk van Napoleon onderzocht
ANP: Dna-onderzoek moet uitwijzen of het stoffelijk overschot in de
Parijse Döme des Invalides wel echt van Napoleon is. Wellicht
ligt iemand anders al ruim 150 jaar in de tombe, een grote toeristische
trekpleister. Hoogleraar Jean-Jacques Cassiman van de universiteit
Leuven gaat het dna van haren van het stoffelijk overschot vergelijken
met dat van nazaten van Napoleon
Volkskrant, 12 juni 2004. Chinezen hadden precisiefrees voor begrafenisring
De ingewikkelde krommingen van een jade begrafenisring uit het oude
China
zijn vermoedelijk geen handwerk maar het resultaat van een complexe
precisiefrees. Dit houdt in dat het gebruik van mechanische apparatuur
in China eeuwen eerder gemeengoed was dan tot nog toe werd aangenomen.
Dat stelt natuurkundige Peter Lu van Harvard University in het weekblad
Science van deze week. Lu onderwierp foto's van de oude ring aan een
geometrische analyse. Hij constateert dat de tien spiralen die in
de jade zijn uitgefreesd exact dezelfde gebogen patronen vertonen.
Bovendien delen ze een gemeenschappelijk beginpunt dat exact in het
geometrische midden van de ring ligt, zo blijkt uit Lu's analyse.
De ring is in Xiasi opgegraven uit het graf van een Chu-minister dat
dateert van 552 voor Christus. De begrafenisringen werden in het oude
China meegegeven aan de doden in de zogenaamde Lente en Herfstperiode
die duurde van 770 tot 475 voor Christus.
Leeuwarder
Courant, 12 juni 2004. Dragers lopen er weer netjes bij op Schier
De dragers van de begrafenisvereniging Schiermon-nikoog lopen
er weer netjes bij in een geheel nieuwe kostuum. Dat werd wel tijd,
want de dertig jaar oude kledij was uit de tijd en was een allegaartje
geworden van kleur, materiaal en model.
De bijna 75 jaar oude begrafenisvereniging op Schiermonnikoog telt
bijna zeshonderd leden. Tweederde van hen woont niet meer op het eiland,
maar zij blijven hun vereniging trouw. De helft van de begrafenissen
op Schiermonnikoog is van overledenen die niet meer op het eiland
woonden. „Veel buitenleden willen hier worden begraven", weet
voorzitter Eddie Bakker.....Door de investering is de kas van de vereniging
flink aangesproken. Omdat de contributie jarenlang niet is verhoogd,
wreekt zich dat des te meer. Tot een paar jaar geleden was de contributie
ƒ15 per jaar. Dat is nu €12,50. En dat moet in kleine stapjes omhoog,
zo zegt Bakker, want de kosten zijn de laatste jaren flink gestegen......
Leeuwarder Courant,
10 juni 2004. Oerolpoppen niet boven eilander begraafplaats
Het is geen gek gezicht hoor, die grote poppen", vindt
Terschellinger kerkvoogd Jan Doeksen. „Maar boven het kerkhof kan
het niet." Doeksen stak er daarom gisteren een stokje voor, toen
de grote schuimrubber mensfiguren van kunstenaar Remi Pollack boven
het kerkhof van Midsland dreigden te komen bungelen. „Als er een begrafenis
plaatsvindt, kan dat niet onder kwispelende poppen", liet hij
de Oerolorganisatie weten...... Kerkvoogd Doeksen heeft wel schik
in die poppen, maar boven de begraafplaats kunnen ze niet hangen.
„Vooral niet boven de graven. Het is daar een plaats van rust, het
is geen kermisterrein." Toen hij gisterochtend zag dat ze er
toch waren opgehangen, nam hij contact op met de andere kerkvoogden
en met de Oerol-organisatie. Die haalde de poppen daar weg. Ze komen
nu boven de straat rondom het kerkhof.
Hoe behoedzaam er met het kerkhof moet worden omgegaan bleek ook tijdens
eerdere edities van Oerol. Twee jaar geleden bood de organisatie excuus
aan voor de act van Caca-huète, die op het kerkhof een begrafenis
naspeelde. Drie jaar daarvoor had een in het zwart geklede straatartiest
zich voor de televisiecamera op de begraafplaats achterover laten
vallen, vlak bij de plaats waar pas iemand was begraven. Diens weduwe,
die het op televisie zag, was daar erg door geschokt, aldus Doeksen......
|
Bezoek
de internetsite van:
|