Nieuwsoverzicht uit de vak- en nieuwsbladen

Uitvaartnieuws Week 20
10 mei 2004 t/m 16 mei

overzicht eerdere uitgaven

naar homepage

Stichting Roos St. Roos, Stichting ter Oprichting en Instandhouding van het Monument voor het Onbekende Kind. Nieuwsbrief, april 2004, jrg 2, nr. 3. In deze nieuwsbrief de stand van zaken en diverse activiteiten van de stichting.
inl. e-mail: tempelhof@kabelfoon.nl
Voor een afdruk van de nieuwsbrief click hier.

Volkskrant, 10 mei 2004, Zwaar lijk nu ook welkom aan boord
Een lijk van land A naar land B vervoeren, het is een ramp. Volgens het blad Uitvaart heeft het inter-nationale lijkentransport te maken met een woud van regels. De dode moet zich niet alleen houden aan de afzonderlijke eisen die landen stellen, ook de voor-schriften van de luchtvaartmaatschappijen verstoren de eeuwige slaap. En dan zijn er nog regels van de International Air Transport Association (IATA). Al met al een hoop onduidelijkheid volgens Uitvaart.
Zo wil de IATA een hermetisch afgesloten houten kist met een loden of zinken bodem. Luchtvaartmaatschappij Air Maroc ziet het liefst dat de kist niet in folie wordt verpakt, maar in een natuurlijk materiaal. Op Schiphol wordt daarvoor jute gebruikt. Niks verpakking, vindt Turkish Airlines. De Turkse maatschappij eist dat familieleden van de overledenen kunnen zien dat de goede kist het vliegtuig in gaat.
Daarnaast hebben de landen nog eisen. Een overleden Bosniër heeft vervoerstoestemming uit Bonn nodig om terug te keren naar zijn geboorteland. Een Armeniër kan in het dichterbij gelegen Brussel terecht voor autorisatie. Het Italiaanse consulaat wil een massieve kist. De wanden moeten minstens drie centimeter dik zijn en om de vijftien centimeter moet het deksel vastgeschroefd zijn. Toch is er een sprankje hoop voor de uitvaartbranche. De Britse Europarlementariër Michael Cashman riep in december vorig jaar op werk te maken van de regels voor het grensoverschrijdend lijkentransport. Eurocommissaris Bolkestein zou zijn beste beentje voor zetten, maar kon niks beloven. Lichaamsomvang is in elk geval niet zo'n probleem meer. Tegenwoordig komen ook de allerdikste doden in aanmerking voor een vlucht. Dat was anders in de tijd dat luchtvaartmaatschappij Air Holland nog vloog. Alleen lijkkisten tot een maximum van honderd kilo werden geaccepteerd.

Verschillende kranten, 14 mei, 2004. Begrafenis met militaire eer kent vele varianten
Dave Steensma wordt morgen met militaire eer begraven op de algemene begraafplaats in Franeker. De laatste keer dat een soldaat met militaire eer werd begraven na te zijn gedood bij gevechtshandelingen op een vredesmissie, was in juli 1995. De toen 25-jarige soldaat der eerste klasse Raviv van Renssen werd op de militaire erebegraafplaats van Loenen begraven onder overweldigende belangstelling.... Bij een begrafenis met militaire eer is het belangrijkste uitgangspunt dat gehoor wordt gegeven aan de wensen van de nabestaanden. De familie kan kiezen uit een groot aantal mogelijkheden. De officiële protocollen die kunnen worden gevolgd, beslaan vele pagina's die de ceremonie tot in de kleinste
details beschrijven, inclusief de langzame pas of het tempo waarin men de lijkkist laat zakken. Belangrijke symbolen van militaire eer zijn de vier slippendragers aan hoofd- en voeteneinde van de lijkkist, de acht dragers en het vuurpeloton dat boven de kist één schot afvuurt. Al deze militairen zijn in principe afkomstig van dezelfde eenheid waartoe de overleden militair behoorde.
Verder is het gebruikelijk dat de lijkkist wordt afgedekt met een vlag met daarop het hoofddeksel van de overleden militair......

Bezoek de internetsite van:
Naar Uitvaartmedia homepage