Uitvaart, onafhankelijk vakblad voor het uitvaartwezen in België
en Nederland, nr.4. april 2003. Thema:
Vervoer en logistiek
In het blad de vaste rubrieken: Nieuws; Diamant
uit crematie-as, voorstel gezamenlijke cao, ombudsman meer aandacht
voor kostenopgave, Dood op 't web. Agenda.
Boekbesprekingen. Producten en diensten: Mozaïek
als grafmarkering, nieuwe Uitv@@rt CD-Rom, grafkistbekleding en herinnerings-
lopers, opleiding
omgaan met verlies, bronzen gedenksculpturen
Estafettecolumn: De chauffeur door André de Haan. Column
cursief: Ondergeschoven kindje door H. Kok.
Column Recht: Hoe isoleer ik een lijk: door Mr. Frank Mutter.
Verder een aantal hoofdartikelen waaronder:
Samen de laatste rit maken
Jasper Enklaar: Achter het huis twee klassiek lijkwagens, voor het
huis de nagelnieuwe uitvaartbus. Mark van de Poel heeft kennelijk
iets met uitvaartvervoer Als het aan hem ligt, gaat de uitvaartbus
de klassieke rouwstoet vervangen.
Wat mag mee in de oven
Annette Rebel: Cremeren
kan schade veroorzaken aan milieu en verbrandingsoven.
De wet schrijft geen beperking voor, maar goed overleg met de nabestaanden
is voldoende om pacemakers en schadelijke bijgiften uit de oven te
weren.
Consumentengids, mei 2003,
Ongefundeerd
Na de begrafenis van mijn vader kreeg ik een rekening van € 170 voor
het aanbrengen van een fundering onder zijn graf. Hier heb ik echt
nog nooit van gehoord! Als ik een woning huur hoef ik toch ook niet
extra te betalen voor de fundering? Moet ik die rekening betalen?
De uitvaartonderneming die u in de arm neemt om de uitvaart te regelen,
moet u vooraf informeren over alle kosten die gemoeid zijn met de
uitvaart. Daarbij horen ook de kosten van het onderhoud van het graf
of de gedenkplaats. Sla er dus de kosten-overzichten op na die u heeft
gekregen van de uitvaartonderneming. Staat daarin niets over funderingskosten,
dan hoeft u die niet te betalen. Als u het niets eens bent met de
rekening(en) van de uitvaart of als u andere ernstige klachten heeft,
en u komt er niet uit met de uitvaartonderneming, dien dan een schriftelijke
klacht in bij een geschilleninstantie. Als uw uitvaartonderneming
is aangesloten bij de branchevereniging Nuvu of de VOU moet u zijn
bij de Ombudsman Uitvaartwezen, Postbus 216,1270 AE Huizen en www.uit-vaart.nl/ombudsman.
Klachten over ondernemingen die zijn aangesloten bij de NVU kunt u
melden bij de Geschillencommissie Uitvaartwezen, Postbus 90600, 2509
LP Den Haag en www.geschillencommissie.nl.
Leeuwarder Courant,
23 april 2003, 'Bode zijn kun je niet zonder hulp van boven'
Hilco Wagenaar: Na dertig jaar trouwe dienst heeft Jappie Stapert
afscheid genomen als bode van Minnertsga. Zijn geheim: een flinke
dosis mensenkennis, humor, aanpassingsvermogen en een luisterend oor.
Jappie Stapert (76) uit Minnertsga werd voor de leeuwen gegooid toen
hij voor de eerste keer op pad moest als bode van de plaatselijke
begrafenis-onderneming. Zonder ervaring en met slechts een vaag idee
van wat hem te wachten stond. Toch bleek Stapert bij uitstek geschikt
voor het bewijzen van de laatste eer aan een overledene en het opvangen
van de familie.
Dood en verdriet horen onlosmakelijk bij elkaar. Stapert weet dat
als geen ander. Toch mag hij als bode zijn emoties niet tonen als
hij kort na het overlijden bij de treurenden binnenstapt. Het is namelijk
de taak van een bode om ervoor te zorgen dat de overledene op een
ordelijke en eerbiedige manier 'ta hôf droegen' wordt. Rustig
blijven om zakelijke dingen te regelen als het zorgen voor rouwbrieven,
welke kleren de overledene moet dragen en het kiezen van een voorganger,
is dan een vereiste. „Fan binnen gûle jo mei, mar fan bûten
is der oan my neat te sjen." Jappie Stapert is een bekende verschijning
in Minnertsga. Als zijn auto ergens voor een woning stond geparkeerd,
wist het dorp al snel dat er iemand was overleden. |
Bezoek
de internetsite van:
|