Nieuwsoverzicht uit de vak- en nieuwsbladen

Uitvaartnieuws Week 17
21 april 2003 t/m 27 april 2003


overzicht eerdere uitgaven

naar homepage

vakblad uitvaart april 2003 Uitvaart, onafhankelijk vakblad voor het uitvaartwezen in België en Nederland, nr.4. april 2003. Thema: Vervoer en logistiek
In het blad de vaste rubrieken: Nieuws; Diamant uit crematie-as, voorstel gezamenlijke cao, ombudsman meer aandacht voor kostenopgave, Dood op 't web. Agenda. Boekbesprekingen. Producten en diensten: Mozaïek als grafmarkering, nieuwe Uitv@@rt CD-Rom, grafkistbekleding en herinnerings- lopers, opleiding omgaan met verlies, bronzen gedenksculpturen
Estafettecolumn: De chauffeur door André de Haan. Column cursief: Ondergeschoven kindje door H. Kok. Column Recht: Hoe isoleer ik een lijk: door Mr. Frank Mutter. Verder een aantal hoofdartikelen waaronder:
Samen de laatste rit maken
Jasper Enklaar: Achter het huis twee klassiek lijkwagens, voor het huis de nagelnieuwe uitvaartbus. Mark van de Poel heeft kennelijk iets met uitvaartvervoer Als het aan hem ligt, gaat de uitvaartbus de klassieke rouwstoet vervangen.
Wat mag mee in de oven
Annette Rebel: Cremeren kan schade veroorzaken aan milieu en verbrandingsoven. De wet schrijft geen beperking voor, maar goed overleg met de nabestaanden is voldoende om pacemakers en schadelijke bijgiften uit de oven te weren.

Consumentengids, mei 2003, Ongefundeerd
Na de begrafenis van mijn vader kreeg ik een rekening van € 170 voor het aanbrengen van een fundering onder zijn graf. Hier heb ik echt nog nooit van gehoord! Als ik een woning huur hoef ik toch ook niet extra te betalen voor de fundering? Moet ik die rekening betalen? De uitvaartonderneming die u in de arm neemt om de uitvaart te regelen, moet u vooraf informeren over alle kosten die gemoeid zijn met de uitvaart. Daarbij horen ook de kosten van het onderhoud van het graf of de gedenkplaats. Sla er dus de kosten-overzichten op na die u heeft gekregen van de uitvaartonderneming. Staat daarin niets over funderingskosten, dan hoeft u die niet te betalen. Als u het niets eens bent met de rekening(en) van de uitvaart of als u andere ernstige klachten heeft, en u komt er niet uit met de uitvaartonderneming, dien dan een schriftelijke klacht in bij een geschilleninstantie. Als uw uitvaartonderneming is aangesloten bij de branchevereniging Nuvu of de VOU moet u zijn bij de Ombudsman Uitvaartwezen, Postbus 216,1270 AE Huizen en www.uit-vaart.nl/ombudsman. Klachten over ondernemingen die zijn aangesloten bij de NVU kunt u melden bij de Geschillencommissie Uitvaartwezen, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag en www.geschillencommissie.nl.

Leeuwarder Courant, 23 april 2003, 'Bode zijn kun je niet zonder hulp van boven'
Hilco Wagenaar: Na dertig jaar trouwe dienst heeft Jappie Stapert afscheid genomen als bode van Minnertsga. Zijn geheim: een flinke dosis mensenkennis, humor, aanpassingsvermogen en een luisterend oor.
Jappie Stapert (76) uit Minnertsga werd voor de leeuwen gegooid toen hij voor de eerste keer op pad moest als bode van de plaatselijke begrafenis-onderneming. Zonder ervaring en met slechts een vaag idee van wat hem te wachten stond. Toch bleek Stapert bij uitstek geschikt voor het bewijzen van de laatste eer aan een overledene en het opvangen van de familie.
Dood en verdriet horen onlosmakelijk bij elkaar. Stapert weet dat als geen ander. Toch mag hij als bode zijn emoties niet tonen als hij kort na het overlijden bij de treurenden binnenstapt. Het is namelijk de taak van een bode om ervoor te zorgen dat de overledene op een ordelijke en eerbiedige manier 'ta hôf droegen' wordt. Rustig blijven om zakelijke dingen te regelen als het zorgen voor rouwbrieven, welke kleren de overledene moet dragen en het kiezen van een voorganger, is dan een vereiste. „Fan binnen gûle jo mei, mar fan bûten is der oan my neat te sjen." Jappie Stapert is een bekende verschijning in Minnertsga. Als zijn auto ergens voor een woning stond geparkeerd, wist het dorp al snel dat er iemand was overleden.

Bezoek de internetsite van:
Naar Uitvaartmedia homepage