Een bijzonder en mooi 2002 toegewenst! En de hoop, zoals ook uitgesproken op onze site, dat u de dood niet te vaak tegenkomt dit jaar. Behalve natuurlijk op dood.nl.
Onregelmatige verschijning
De naam zegt het al: Nieuwsbrief. Een nieuwsbrief kan alleen verschijnen als
er nieuws is. Het is zonder meer prettig om te ervaren hoe ongeduldig sommige
vaste bezoekers van dood.nl zijn (dit ongeduld laten merken in de vorm van mailtjes
met de vraag waar de volgende Nieuwsbrief nu blijft), maar als er niets te melden
valt, geen Nieuwsbrief. De intentie was er om de Nieuwsbrief regelmatig, bij voorkeur
maandelijks, te laten verschijnen, maar dat hebben we inmiddels losgelaten. Om
uw mailbox niet te belasten met nutteloze mailtjes, verschijnt onze Nieuwsbrief
uitsluitend nog áls er iets te melden valt, dus per definitie op onregelmatige,
onverwachte tijden.
Evaluatie
Hoe is de eerste 7 maanden van dood.nl
verlopen en hoe verder te gaan in 2002? Dat was het onderwerp van een gesprek
dat begin december plaatsvond tussen Uitvaart Com, de uitgever die de site dood.nl
exploiteert, en Doodgewoon/Stichting Eindelijk, die de redactie verzorgt van dood.nl.
Het is zonder meer verheugend te noemen dat dood.nl van het begin af aan goede
bezoekcijfers heeft gekend. Het daggemiddelde ligt op 113 (kijk ook hieronder
bij het kopje 'de statistieken') en regelmatig staat de site op een vrij hoge
plaats in de top 1000 van Nedstatbasic. (Vandaag, 3 januari op de 49ste plaats.)
Ook verheugend is het dat we nu al enige tijd twee vaste adverteerders hebben
op dood.nl, uitvaartverzekeraar Dela en de online uitvaartgids Anderzijds.
Conclusie
De conclusie van de evaluatie is dat zowel Uitvaart Com als Doodgewoon in
2002 graag op dezelfde voet doorgaan met de site, met een regelmatige (in ieder
geval 2x per week) nieuwe aanvoer van artikelen.
Vanaf half augustus kunnen
bezoekers ook reageren op artikelen op de site. Dat heeft een aantal mooie, boeiende
en ontroerende reacties opgeleverd. De participatie aan de site van u, de bezoeker
en de lezer van dood.nl, willen wij dit jaar graag echter extra stimuleren, want
wij kunnen het niet vaak genoeg herhalen: kopij in de vorm van korte, actuele
berichten is van harte welkom! Evenals reacties op verschenen artikelen, op de
site in zijn geheel (zijn we goed bezig?), ideeën voor nieuwe rubrieken, het verslag
van een bijzondere uitvaart of van een uitvaart van een BN'er, bijzondere citaten
over de dood, rare berichten uit andere media et cetera, et cetera.
De statistieken
over 2002
Zoals verwacht ging dood.nl zeer voortvarend van start. Dat
een nieuwe site in de eerste dagen en zelfs weken druk bezocht wordt, om daarna
in bezoekersaantal terug te lopen, leert de ervaring en is geheel verklaarbaar.
Mensen waren al enige tijd van tevoren warm en nieuwsgierig gemaakt voor de site,
onder andere door aankondigingen in het tijdschrift Doodgewoon. Daarnaast kreeg
dood.nl de eerste dagen veel aandacht van andere internetsites, waar vandaan kon
worden doorgelinkt naar dood.nl. Dat is ook dan goed te zien aan de statistieken.
De drukste maand is juni (dood.nl ging op 1 juni van start) en ook de drukste
dag en week zijn in juni te vinden.
Het totaal aantal pageviews in 2001: 24215
De drukste dag: 11 juni 2001 met 474 pageviews
De drukste week: week 24
(11 t/m 17 juni 2001) met 1708 pageviews
De drukste maand: juni 2001 met 4583
pageviews
Leuke wetenswaardigheden: 11 juni, de drukste dag, is de dag dat Timothy McVeigh de dodelijke injectie kreeg. Op 11 september, ook een gedenkwaardige dag, zaten mensen waarschijnlijk vooral aan de buis gekluisterd, die dag had dood.nl 'slechts' 71 bezoekers.
Ook de twee slechtst bezochte dagen zijn in juni te vinden. De top 10 van slechtst bezochte dagen, die overigens vooral in het weekend te vinden zijn:
zaterdag 23 juni - 48
zaterdag 30 juni - 49
zondag
1 juli - 49
zaterdag 15 december - 52
zaterdag 1 september - 52
zondag
24 juni - 56
zaterdag 7 juli - 56
zaterdag 13 oktober - 58
maandag
31 december 59
dinsdag 25 december - 60
Dat de weekenden niet populair zijn bij de dood.nl-bezoekers blijkt ook uit het gemiddelde bezoek op de verschillende dagen per week. Bovenaan staat de maandag met 18,2 %. Dan volgen de dinsdag (15,9 %), de donderdag (15,4 %), de woensdag (15 %), de vrijdag (13,8 %), de zondag (11,7 %) en tenslotte de zaterdag (10 %).
De top 10 van de best bezochte dagen:
maandag 11 juni - 474
maandag 9 juli - 387
maandag 6 augustus - 351
dinsdag 12 juni - 303
woensdag 13 juni - 279
dinsdag 14 augustus -
230
dinsdag 7 augustus - 219
donderdag 14 juni - 216
dinsdag 5 juni
- 177
maandag 18 juni - 175
Wie nog veel meer cijfers over het bezoek aan dood.nl wil lezen (bv. waar komen de bezoekers geografisch gezien vandaan, welk programma en besturingssysteem gebruiken ze etc.) kan terecht op http://v1.nedstatbasic.net/s?tab=1&link=4&id=1003653.
Colofon
Zowel Doodgewoon op dood.nl als de Nieuwsbrief zijn uitgaven
van Uitvaart Com en staan onder redactie van Anja Krabben. Overige 'op onregelmatige
basis medewerkenden': Barbara Mastwijk jr., Marijke Streefkerk. Opmerkingen en
suggesties over de nieuwsbrief én de site dood.nl zijn welkom: redactie@dood.nl.
Wilt u voortaan geen Nieuwsbrief meer ontvangen, stuur dan een e-mail naar info@dood.nl
met in de body de vermelding: 'Afmelding Nieuwsbrief'. Oude Nieuwsbrieven zijn
opvraagbaar, stuur een mailtje naar info@dood.nl.
(C) 2002 - Doodgewoon - http://www.dood.nl